In het bestuursakkoord beloofde het Herentalse schepencollege een oplossing voor de parkeerproblemen van zorgverleners. Zij verliezen vandaag veel tijd en geld aan het zoeken van parkeerplaats en zich in orde stellen via een betaald ticket of schijf. Daar komt nu verbetering in. Schepen van Welzijn Peter Bellens en schepen van Mobiliteit Yoleen Van Camp komen met een oplossing. Zorgverleners die in Herentals werken kunnen vanaf 1 januari kosteloos een parkeerkaart bekomen zodat ze tijdens hun dienst vlotter kunnen parkeren.

Schepen van Welzijn Peter Bellens: “Ook onze stad kent in toenemende mate vergrijzing. Als stad nemen we heel wat initiatieven en steunmaatregelen om onze inwoners zo lang mogelijk kwalitatief thuis te laten wonen. Van zodra mensen zorgbehoevend worden, is dat vaak maar mogelijk met professionele zorg aan huis. We kregen van verpleging en artsen echter vaak te horen dat zij veel tijd verliezen aan het regelen van hun parkeerplaats. Daar komen we nu aan tegemoet.”

Schepen van Mobiliteit Yoleen Van Camp: “Bij zorgpersoneel is het probleem ook dat ze vaak op voorhand niet kunnen inschatten hoe lang de zorgverlening precies zal duren. De druk op zorgpersoneel is vandaag ook erg hoog; elke minuut telt. Als volksvertegenwoordiger pleit ik volop voor betere werkomstandigheden en vanuit het lokale bestuur doen we ook wat we kunnen om het werk te verlichten. Met een gratis parkeerkaart kunnen zorgverleners reglementair stationeren zonder dat ze tijd verliezen aan het plaatsen van een schijf op het juiste uur of parkeertickets te moeten halen.”

Het bestuur werkt aan een gans nieuw mobiliteits- parkeer en verkeerscirculatieplan, maar dat zal verschillende maanden tot jaren in beslag nemen. Daarom werkt het bestuur in tussentijd zoveel mogelijk quick-wins uit: “kleinere” maatregelen die voor de doelgroep in kwestie wel een groot verschil maken. Het voorstel van reglement dat de parkeerkaarten voor zorgverleners regelt werd principieel goedgekeurd door het college en wordt volgende maand aan de gemeenteraad voorgelegd ter stemming.